דיקטטורה משפטית • זילבר מכריחה את רב הכותל לאשר הדלקת נרות לנשים

    אבי יעקב 1 Comment on דיקטטורה משפטית • זילבר מכריחה את רב הכותל לאשר הדלקת נרות לנשים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    המשנה ליועץ המשפטי עו"ד דינה זילבר המהווה סדין אדום לכל דבר של יהדות כתבה היום לרב הכותל הרב שמואל רבינוביץ "נבקש לוודא את המובן מאליו והמתבקש, כי אתם פועלים לשילובן ולהשתתפותן של נשים בטקסי הדלקת הנרות הממלכתיים".

    לדבריה "מניעת השתתפותן של נשים בטקסים ממלכתיים כדוגמת הטקס שבענייננו, אך מחמת היותן נשים – הינה הפליה פסולה".

    המכתב הגיע לאחר שארגוני נשות הכותל דרשו לקיים טקס הדלקת נרות חנוכה נוסף ברחבת הכותל.

    ביחס לטענת רב הכותל כי הוא "חושש כי התביעה להדלקת נרות בעזרת הנשים מבקשת לדרדר את הדיון מחדש אל עמדות המוצא המקוטבות, במקום מציאת פתרון לטובת עם ישראל כולו", השיבה המשנה ליועמ"מ: "הטענה לכאורה לפיה הדרישה להשתתפותן השוויונית של נשים בטקסים אלה היא דרישה קיצונית אשר נועדה 'לדרדר את הדיון' ו'להצית את האש' אינה מתיישבת עם עקרונות היסוד המשפטיים, עם דוח הצוות המשרדי או עם החלטת הממשלה בעניין זה. זאת ועוד, יש יסוד להניח שדווקא מניעת השתתפותן של נשים בטקסים אלו עשויה להתסיס ולעורר ריב ומדון, ולא להפך".

    בעניין זה מוסיפה זילבר כי העובדה שבטקס הדלקת הנרות הממלכתי בשנה שעברה השתתפו חברות הכנסת ציפי לבני ומירי רגב מלמדת שאין מניעה הלכתית מהשתתפותן של נשים בטקסים אלה וכי לא היה בכך כדי לפגוע במרקם המיוחד של האירועים הנערכים בכותל.

    במכתבה מתייחסת זילבר אל הכותל כמרחב ציבורי: "דוח הצוות המשרדי לבחינת תופעת הדרת הנשים במרחב הציבורי, אשר אומץ על ידי היועץ המשפטי לממשלה קובע כי הנהגת הפרדה בין גברים לנשים במרחב הציבורי מהווה הפליה פסולה וחמורה של נשים אך באשר הן נשים. במיוחד מדגיש הדוח את מחויבותן של כלל הרשויות הציבוריות בישראל להימנע מכל מעשה מפלה ומדיר במרחב הציבורי".

    IMG-20151201-WA0024

    IMG-20151201-WA0025

    רב הכותל המערבי הרב שמואל רבינוביץ שליט"א ענה בתגובה כי קיים מספר שיחות והתכתבויות עם המשנה ליועמ"ש גב' דינה זילבר בנדון בעקבות פניות של חה"כ וגופים שונים.

    בתשובה למשנה ליועמ"ש לממשלה ולגופים השונים אמר הרב שהרגישות והאווירה המתוחה בכותל ידועה: "על פי תפיסתי האישית והתורנית אין מקום לרחבת תפילה נוספת בכותל, ועל המתפללים והמבקרים לקבל את כללי המקום הנהוגים מדור ודור, אך למרות זאת תמכתי באימוץ הפשרה מתוך הראייה היהודית של 'גדול השלום'. אין לי אלא להצטער על שלא כל הצדדים במחלוקת נוהגים על פי אותם השיקולים. דווקא בכותל המערבי ראוי היה לכולנו לאמץ את דרך הפשרה, ולא את דרך הקנאות שהחריבה את מקדשנו".

    "לצערי מנצלים את רצוני להביא שלום לכותל כדי לנגח ולפגוע במרקם העדין. אני אמשיך בכל דרך כדי להצליח ולמצוא את הגשר גם מול אלו שמנסים לחבל בזה מכל הצדדים. לשם כך גובש הרעיון להקמת "עזרת ישראל" שאמור לתת מענה לכל הדרישות, והוא המקום לפתרון לכל הדרישות".

    "בשבועות האחרונים מתנהלים דיונים קדחתניים לסיכום תהליך ארוך, עדין ורגיש בהובלת מזכיר הממשלה, שמטרתו הסדרה מוסכמת של דרישות הזרמים השונים בכותל המערבי. רק הבוקר קיים מזכיר הממשלה דיון בנושא זה.

    במשך זמן רב התעכב התהליך, בשל דרישות מרחיקות לכת לפיתוח ובנייה מסיביים במתחם "רחבת ישראל". לדאבון לב כולנו, אירועי השבועות האחרונים הוכיחו גם לאחרוני הספקנים כי הזהירות הרבה שננקטה הייתה מוצדקת, וכי באזור הכותל המערבי יש לטפל בעדינות רבה ומתוך תשומת לב למכלול השיקולים האזוריים.

    אסור היה שנפתור בעיה אחת ונצית אש (שכבר בוערת) מכיוון אחר. מתוך הבנה זו הושגה פריצת דרך משמעותית לקראת הסדרת מעמדה של "עזרת ישראל" באופן שיהיה מקובל על כל הצדדים.

    אמשיך במאמצים להביא לפתרון שיהיה הטוב, הרחב והנכון ביותר לכלל ישראל ולכל מבקרי הכותל השונים, ולפעול למען הוצאת הכותל המערבי אל מחוץ לכל מחלוקת ומריבה".

    ענת הופמן, שעומדת בראש פעילות הפרובוקציה בכותל אמרה כי "זה אך סמלי שנשות הכותל יהיו הגפרור שיצית את הלהבה של הנר הראשון שתדליק אשה בטקס החנוכה הלאומי בכותל. לא משנה מי האשה שתבחר לכבוד הגדול הזה, היא תעמוד על כתפיהן של נשות הכותל הנאבקות מזה 27 שנים להשגת חופש ושוויון לנשים בכותל המערבי. זה ברור לי שנר אחד יכול להפיג המון חושך אבל שום כמות של חושך לא יכולה לכבות נר".

    ח"כ סבטלובה אמרה כי "תגובת היועמ"ש רק מחזקת את התחושה המתעצמת של חוסר הוגנות וחוסר הגיוניות בפעילות  הגורמים ברבנות שקודם הסתמכה על "מסורת" תמוהה ואחר כך הוציאה פסק הלכה שמעורר גיחוך אפילו בחוגים הדתיים. נשות ישראל מהוות 52% מאוכלוסית ישראל ויש להן זכות מלאה להדליק נרות חנוכה ברחבת הכותל שכאמור שייכת לכלל העם היהודי – נשים כגברים. קיום הדלקת הנרות גם אצל הגברים וגם אצל הנשים טוב ומחזק אתהמסורת היהודית, ומי שרוצה לתמוך בה, חייב לתמוך בהחלטה זו".



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      עם כל הכבוד היא רק משנה מה האומר היועץ עצמו הוא כנראה קצת מפחד או שהוא מבין שזה לא הגיוני לכן הוא שלח את השעיר לעזעל שלו מרת זילבר שלא מבינה דבר וחציע דבר במשפטים וקל וחמור של ביהדות